İÇTEN YANMALI MOTORLAR
Bir önceki yazımda
sürtünmeyi incelemiştik. Şimdi ise sürtünmeye ve bir çok dirence karşı nasıl
hareket ettiğimizi inceleyeceğiz..
Her gün yüzlerce
binlerce adım atıyorsunuz. Yüzlerce saniye yürüyorsunuz. Etrafınızda bir sürü
araç oluyor. Trafikte kilitlenip kalıyorsunuz. Hiç merak ettiniz mi bu araçlar
nasıl çalışıyor? Cevabınız evet ise buyurun birlikte inceleyelim.
Gördüğünüz araçlar içten
yanmalı motorlara sahiplerdir ve termodinamiksel kurallarla çalışırlar.
- Tarihi Gelişimi
İçten yanmalı motorlar,
İskoç mühendis James Watt’ın buharlı motoru keşfiyle tarih sahnesindeki yerini
almıştır. Watt, aslında dıştan yanmalı bir motoru keşfetmiştir. Odun ve kömür
yakarak su buharını ısıtmış, elde ettiği sıcak su buharı ile bir çevrim
gerçekleştirmiş ve ısı enerjisini mekanik enerjiye çevirmeyi başarmıştır.
Bu tarihi gelişim ile
birlikte aynı fikri, basınç ve hacim değişimiyle pistonu hareket ettirmeyi
düşünen Alman makine mühendisi Dr. Nikolaus Otto ilk içten yanmalı motoru
çalıştırmayı başarmıştır. Otto’nun bu ilk atmosferik motoru 1867 yılının Mayıs
ayında tamamlanmıştır ve 4 zamanlı çevrim prensibiyle çalışmaktadır.
Prototipte verim %5 düzeyinde olmakla beraber yakıtta gaz yağıdır.
- Çalışma Prensipleri
İçten yanmalı motorlar, yakıtın
hava ile belirli bir oranda karıştırılıp motor içinde sıkıştırılması ve buji
yardımıyla ateşlenmesiyle çalışan makinelerdir. Kimyasal enerjiyi mekanik enerjiye,işe
çevirirler. Yanma odası olarak adlandırılan sabit hacimli bir bölmeye
püskürtülen yakıt hava karışımı sıkıştırılarak buji yardımı ile ateşlenir ve
oldukça ekzotermik bir reaksiyon gerçekleştirilir. İçerideki gazlar bir hayli
sıcak olduğundan genleşmek isteyecek ve pistonu aşağıya iteceklerdir.
Pistonların bu salınım hareketlerini krank mili vasıtasıyla mekanik hareket
enerjisine çevirmek mümkündür.
İçten yanmalı motorlar zamanlamalarına göre iki
zamanlı ve dört zamanlı olarak ikiye ayrılırlar.
- İki Zamanlı Motorlar
Bu tip motorlar; 1) Emme-Sıkıştırma 2)
Ateşleme-Egzost olarak iki
zamanda çalışırlar. Verimleri düşüktür. Araçlarda
kullanılmazlar. Fazla gürültülü çalışırlar. Genellikle hidrofor ve
kompresörlerde kullanılırlar.
- Dört Zamanlı Motorlar
Dört zamanlı motorlar;
1) Emme 2) Sıkıştırma 3) Ateşleme 4) Egzost olarak dört zamanda çalışırlar.
Verimleri iki zamanlı motorlara göre daha fazladır. Araçlarda kullanılanlar bu
tip motorlardır. Genelde yakıt olarak benzin veya dizel kullanılır. Fakat LPG
dönüşümü yapılarak likit petrol gazıda yakılabilmektedir.
Atmosferden emilen hava,yakıt
ile istenilen oranda karıştırılır ve yanma odasına pompalanır. Bu adıma Emme
zamanı denir. Pistonun üst ölü noktaya kadar bu karışımı basmasıyla sıkıştırma
zamanı gerçekleşir. Benzinli motorlarda buji yardımı ile sıkıştırılmış hava-yakıt
karışımı ateşlenir ve iş elde edilir. Bu da ateşleme zamanıdır. Piston bu
zamanda tekrar alt ölü noktaya döner. (Dizel motorlarda, dizel kolay
tutuşmadığından buji yoktur. Buji yerine pistonun basma kabiliyeti fazladır ve
karışımı kendiliğinden tutuşabileceği bir sıcaklığa kadar sıkıştırabilir.)
Egzost zamanı ise tüm motorlarda aynıdır. Yanma odasının yakıt manifoldu kapalı
halde kalır ve egzost manifoldu açılarak
yanmış sıcak gazlar dışarı atılır.
4
zamanlı benzinli motorlarda krank milinin her iki turunda bir iş elde edilir.
Bu da ateşleme zamanına denk gelmektedir. Maksimum tork pistonların krank
milini çevirdiği anlar olduğundan, ateşleme zamanına iş zamanı da diyebiliriz.
4 zamanlı benzinli motorların bu çevrimi kâşifi Nikolaus Otto olduğundan “Otto
çevrimi” olarak isimlendirilmiştir.
Maalesef ki günümüzdeki
en yüksek verimli 4 zamanlı benzinli motorlar bile %30 verimi geçememektedir.
Yakıtın kimyasal potansiyel enerjisinin sadece %30 u aracın hareketine
aktarılabilmektedir. Geriye kalan %70 lik kısım ise, motor içindeki
sürtünmelere, pistonların negatif ataletlerine gitmektedir. Fakat en büyük
kayıp entropi ile yaşanmaktadır. Radyatörden geri dönüşü yapılamayacak olan ısı
kaybı yaşanır. Kısacası havayı boşa ısıtıyoruz da diyebiliriz :)
(4 zamanlı benzinli motorların çalışma prensiplerini
gösteren animasyon)
http://www.facebook.com/video/video.php?v=199467906764918
Dizel
çevrimi biraz daha değişiktir. Dizel motor çevrimlerini sizi sıkmamak için bir
sonraki yazıda anlatacağım..
Okan Gençoğlu
Malzeme Bilimi ve
Mühendisliği Öğrencisi
Mühendisliği Öğrencisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder